I dag kan alle skrive, publisere og nå ut med innholdet sitt. Hvem som helst kan blogge, og flere bedrifter begynner å ligne på tradisjonelle mediehus med egne redaksjoner og journalister.

Det hevdes at journalister går usikre tider i møte, samtidig som bloggere kommer til å få stadig mer innflytelse. For mange blir skillet mellom blogging, journalistikk og innholdsmarkedsføring stadig mer uklart. Noen er nok også usikre på hva forskjellen på en journalist og blogger egentlig er i dag. Er journalistens rolle like tydelig som før, eller er grensene mellom journalistikk og blogging i ferd med å bli visket ut?

Både bloggere og journalister dekker områder som de er spesielt opptatt av og interessert i. Ofte slåss de om de samme mottakernes oppmerksomhet, og begge parter er av avhengig av å gjøre seg relevant for at leseren skal velge å bruke tid på akkurat det de ønsker å formidle.

Det er også noen klare skiller. Journalister har et overordnet samfunnsoppdrag som samfunnets ”vaktbikkje”. De må overholde krav til objektivitet, integritet og korrekt rapportering av fakta. Som blogger har du ingen slike krav du må forholde deg til. Leserne har også ulike forventninger til hva bloggere og journalister leverer av innhold. En blogger kan skrive om produkter, ta utgangspunkt i personlige interesser og ytre egne meninger. Det kan ikke en journalist. Han skal være saklig, informativ og uavhengig av kommersielle interesser. Samtidig har journalisten nyhetskriterier å forholde seg til, og dermed et behov for å sette en nyhetssak inn i en kontekst som har allmenn relevans og interesse.

Det er tydelig at bloggere og journalister har visse ting til felles, samtidig som det også eksisterer tydelige forskjeller. Hvordan dette kommer til å se ut i fremtiden er vanskelig å si. Det eneste som er sikkert er at mediebransjen gjennomgår store endringer, og at flere av endringene påvirker måten kommunikatører forholder seg til omverden.

I juli 2015 gjennomførte Mynewsdesk en spørreundersøkelse med over 1200 kommunikatører i seks forskjellige land. Vi spurte de om utfordringer de møter i rollene sine. Dette er noe av hva de svarte:

  • 90% har flere ansvarsområder enn noensinne
  • 84% forholder seg til journalister
  • 55% forteller at det forventes at de produserer flere pressemeldinger i året som kommer
  • 52% forteller at bloggere er en viktig målgruppe å forholde seg til
  • 38% jobber med sosiale medier

Til tross for at flere virksomheter beveger seg i retning av å bli egne mediehus er journalister og bloggere åpenbart fortsatt viktige å forholde seg til. Det finnes også noen råd du kan ha nytte av å følge, uavhengig av om du retter deg mot journalister eller bloggere.

Her er seks tips til hvordan du kan kommunisere:

1. Forstå mottakerens behov

Uavhengig om du kommuniserer med en journalist eller blogger er det viktig å forstå hva som interesserer dem. Hvilke temaer dekker de? Hva slags stil har de? Skriver de korte og konsise saker, eller publiserer de lengre og mer dyptgående artikler? Lær deg å forstå mottakeren din, og skreddersy innsalget ditt til hver enkelt som du henvender deg til. Bruk notatfeltet i listene dine til å notere deg stikkord om dine interessenters behov.

2. La mottakerne bli kjent med deg

Les artiklene og bloggpostene til interessentene dine. Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under artikkelen, del den eller gå i dialog med avsenderen på Twitter. Kanskje har du et interessant tips å dele med mottakeren? Viser du interesse og er hjelpsom er det lettere å skape en relasjon som begge parter har nytte av. Det kan være en fordel den dagen du har en nyhet du ønsker å nå ut med.

3. Skreddersy innsalget ditt

Alle vet at det lønner seg de gangene du har noe helt spesielt å nå ut med, allikevel velger få å gjøre noe med det. Ofte er nok årsaken at man vegrer seg for tiden det tar å lage et skreddersydd innsalg. Entreprenør, investor og Silicon Valley-profil Adeo Ressi har en effektiv løsning på dette problemet. Han mener at du kan gjøre et godt skreddersydd innsalg i kun én setning.

Dette er malen hans for å fenge interesse: ”Mitt firma (navn), utvikler et (produkt/tjeneste) for å hjelpe (målgruppe) (å løse et problem) (på en måte som gjør det unikt).”

Denne malen er opprinnelig utarbeidet for entreprenører som skal selge inn idéen sin til investorer, men er overførbar for kommunikatører som skal selge inn en nyhet til en journalist eller blogger.

4. Sørg for at timingen er god

Mange journalister sier at de foretrekker å motta nyheter på morgenen. Allikevel er det ikke sikkert at det gjelder akkurat dine interessenter. Det er helt å greit å spørre om når de foretrekker å motta henvendelser. Noter tidspunktene og sørg for å følge dem de gangene du har noe på hjertet. Husk at det ikke alltid er den beste nyheten som får spredning. Det kan også være den som traff best på timingen i innsalget.

5. Sørg for at nyhetsrommet ditt er oppdatert

I nyhetsrommet ditt bør alt materiale ligge oppdatert og lett tilgjengelig for å bygge opp under innsalget ditt. Dette gjelder nyheter, pressemeldinger, blogginnlegg, dokumenter, bilder, video osv. Hvis en mottaker først fanger interesse for nyheten din, vil du gjøre det enklest mulig for han eller henne å finne frem til annet relevant bakgrunnsmateriale.

6. Prøv, feil, lær og prøv igjen

Ikke vær den bedriften som konkluderer med at ”dette er ikke noe for oss” bare fordi du ikke traff 100% på første forsøk. Aksepter at du må prøve og feile noen ganger før du finner ut av hva som funker for deg. Det er også lov til å ta kontakt med mottaker for å høre hvorfor det du sendte ikke fattet vedkommenes interesse. Øvelse gjør mester!

(Kilde: MyNewsdesk)

Les også:

Film + sosiale medier = rekkevidde

Fortell historier fra din vriksomhet med levende bilder. Her kan du se en film laget for Optiker Lundemo der de promoterer muligheten for å ta synstesten hjemme i stua: Se saken med film her

0 comments

Innholdsmarkedsføring i Trondheims nye nettavis

Medvind Media lager innholdsmarkedsføring i form av tekst, foto og video for Trondheims nye nettavis trondheim24.no. Her kan du se noen eksempler på saker som har oppnådd god distribusjon og som har gitt kunden god valuta for investerte markedskroner: Egon Trondhjems Turnforening Rosenborg Bakeri Bybroen videregående skole Kafe Skuret/Troll restaurant Bwell Ta kontakt for et […]

0 comments

Slik bør du kommunisere med journalister og bloggere

I dag kan alle skrive, publisere og nå ut med innholdet sitt. Hvem som helst kan blogge, og flere bedrifter begynner å ligne på tradisjonelle mediehus med egne redaksjoner og journalister. Det hevdes at journalister går usikre tider i møte, samtidig som bloggere kommer til å få stadig mer innflytelse. For mange blir skillet mellom blogging, […]

0 comments

Sponset innhold gir god rekkevidde til hyggelig pris

  Vi produserer godt innhold (tekst/bilder/video) med den journalistiske verktøykassen på oppdrag for kunden og setter opp og administerer fremming på Facebook. For noen få tusenlapper kan du nå «hele» byen, eller du kan geografisk målrette ned til nabolags-nivå.  Vi har gjennomført kampanjer som har oppnådd  klikkrater på nærmere 10  prosent – dette overgår mange […]

0 comments

Digitalt bilag for Kverneland Bil Trondheim

Med sin satsing på innholdsmarkedsføring er Kverneland Bil Trondheim pioner i bilbransjen i Trøndelag. Det digitale bilaget som er utviklet av Medvind Media i tett samarbeid med Sircon, ligger på et eget domene, men er tett integrert med Kvernelands nettside. Digitalt bilag    

0 comments

Lokal elektrikerbedrift på NRK

Sitter du på en forbrukersak med substans, er det fullt mulig å få gjennomslag i riksdekkende medier. I dette tilfellet jobbet vi for den lokale elektrikerbedriften O. Løkken. Tema var brannsikkerhet ved lading av El-biler. Oppdragsgiver ble intervjuet på NRK riks nett som har nærmere en million brukere i døgnet. Saken lå på forsiden i […]

0 comments

Vi skapte medieomtale for IT-selskapet 24onoff

Vi identifiserte nyhetsvinkler og produserte to redaksjonelle artikler som handlet om økt sikkerhet på byggeplassen og Skatteetatens kontrollvirksomhet rettet mot kravet om å føre personallister. Vi bygde nyhetspoenger på uttalelser fra kilder som Arbeidstilsynet og Byggenæringens landsforbund. Oppdragsgiver ble deretter skrevet inn  i saken. Saken ble individuelt solgt inn til bygg.no som var kundens prefererte medium. Vi […]

0 comments

Hva gjør du hvis TV2 har bestemt seg for å «ta deg»?

I dette tilfellet hadde landets mest hardtslående forbrukerredaksjon, TV2 Hjelper deg, tatt turen til Trondheim for å lage kritisk forbrukerjournalistikk på en liten, lokal virksomhet. Bare så det er sagt: Medvind Media AS er en sterk tilhenger av en fri presse som utøver kritisk journalistikk på vegne av forbrukerne. Samtidig mener vi at det kan være […]

0 comments

Slik nådde vi ut til 30.000 mennesker for en tusenlapp

Denne gangen var oppdraget var å skape blest om svømmekursene til Vestbyen Svømming – trondheimsklubben som i en årrekke har lært tusenvis av barn å beherske – og sist men ikke minst – å trives i det våte element. Med begrenset budsjett gikk vi til verks på Facebook. Vi satset på en konkurranse, der premien […]

0 comments

Medvind Media søker mannskap

Oppdragsmengden øker og vi er derfor på utkikk etter en skrivefør  person med kommersiell forståelse. Medvind Media AS består i dag av to heltidsansatte med lang erfaring fra media og næringsliv. Vi holder til på Flatåsen og er samlokalisert med Sircon AS, som er vår partner på webutvikling og design. I første omgang ønsker vi […]

0 comments

Ta nye portrettbilder i vårt fotostudio

Fremstår du med et amatørmessig profilbilde på LinkedIn eller andre sosiale medier. Alle våre avtalekunder får en gratis fotoshoot med portrettbilde i vårt fotostudio i Stiklestadveien 1. Ta kontakt: paul@avisa-na.no

0 comments

Presseomtale for solid industribedrift i Trondheim

Trondheim Stål en av byens industribedrifter som går godt. Medvind Media ble leid inn for å hjelpe bedriften med å rette fokus mot useriøse aktører i bransjen. Målet var Adresseavisen og det nasjonale fagbladet Byggeindustrien. Pressemeldingen ble bygget opp som en nyhetssak, med flere kilder som støttet opp under vinklingen, blant annet Direktoratet for kvalitet […]

0 comments

Lesernes kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *